Werkwijze

Aanmelding

Via het contactformulier kun je je gegevens achterlaten, waarna je z.s.m. zal worden teruggebeld of gemaild om een afspraak te maken. Voor veel mensen die in Oosterhout en omgeving woonachtig zijn, geldt dat hun huisarts is aangesloten bij Zorroo. Verwijzing loopt dan via een apart systeem door de huisarts of praktijkondersteuner. Mocht je huisarts niet onder Zorroo vallen en je de gesprekken wel (deels) vergoed wil hebben door je verzekeraar, zorg er dan voor dat je een verwijsbrief hebt van de huisarts en neem die naar het eerste gesprek mee. Kijk bij het tabblad vergoedingen voor meer informatie over de verzekering. 

 


Overbrugging

Vaak is er sprake van een wachttijd na aanmelding tot de eerste intake. De actuele wachttijd is hieronder op dit tabblad terug te vinden. Mocht er in de tussentijd toch sprake zijn toename in klachten of zelfs crisis, dan kun je het beste contact opnemen met je huisarts of huisartsenpost. Uiteraard kunnen wij ook met je meedenken als er sprake is van minder acute vragen. 

Eerste gesprek

In een eerste gesprek maken we kennis om te zien of er een klik is. Die is namelijk van groot belang om behandeling te laten slagen. Ook maken we een begin met het in kaart brengen van je klachten, de zaken die wel goed gaan en je hulpvraag. Vervolgens geeft de therapeut aan of hij of zij je daarbij kan helpen of dat je ergens anders passendere zorg kunt krijgen. 


Advies

Vervolgens koppelt de therapeut zijn/haar advies terug. Soms zal dit gepaard gaan met een diagnose (uit de DSM-5, zie voor meer informatie hier), maar dit is niet noodzakelijk. Van belang is dat we samen overeenstemming vinden over de aard van je klachten en de bijbehorende aanpak. Als dit het geval is, wordt er een (behandel)plan opgesteld op waarna je van start kunt.  


Wachttijd

Op dit moment is de wachttijd voor een intakegesprek circa 5 tot 6* weken, uiteraard afhankelijk van je eigen beschikbaarheid en eventuele voorkeur voor een behandelaar. De wachttijd hangt niet af van waar je verzekerd bent. Na de intake start de behandeling direct.

 

Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met ons of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen). Lees hierover meer op de website van de NZa.

  

* Update wachttijd: 26 september 2019